Fibersirap

Så minskar du på sockret i kosten

Socker kan ställa till med flera olika hälsoproblem som bland annat fetma och diabetes. Det kan även ge andra otrevliga bieffekter som till exempel huvudvärk och hunger. Vill du minska ditt sockerintag? Då ska du läsa denna artikel. Här får du nämligen ett par smarta tips som kan hjälpa dig att dra ner eller sluta helt med det beroendeframkallande sockret.

Använd annan sötning

Om du fortfarande vill äta sötsaker, kan du alltid testa att byta ut sockret mot andra sötningsalternativ. Ett exempel på ett bra sötningsalternativ är fibersirap. Fibersirap är gjort på fibrer från cikoriarot och innehåller inget tillsatt socker. Denna sirap sötar din mat utan att du får en massa onödiga kalorier. Den har även ett högt fiberinnehåll, vilket är ett stort plus. Fibersirap kan användas på yoghurt eller i bakverk.

Det finns många fler typer av sötningsalternativ än just fibersirap. Det finns sötningar för alla typer av behov. Det finns alternativ till farinsocker, strösocker och florsocker. De allra flesta sockertyper kan bytas ut mot ett sötningsmedel. Testa gärna olika sötningsalternativ för att hitta de produkter du tycker bäst om.

Vissa undviker sötningsmedel då de inte gillar smaken. Om du har svårt för att äta mat med sötningsmedel i, ska du testa lite olika sötningsprodukter. Det finns som sagt många olika alternativ att välja bland, och de flesta smakar ganska olika.

Laga mer mat själv

Visste du att det gömmer sig mycket onödigt socker i färdiglagad mat och processade produkter? Det är faktiskt sant. Många missar sockerinnehållet i de produkter de köper. Långt ifrån alla har tid att stå och läsa innehållsinformationen på varje produkt de lägger i varukorgen. Om du inte har tid eller inte orkar att göra det, ska du försöka att laga mer mat från grunden i stället. När du lagar maten själv, vet du vad maten innehåller. Du får alltså inte i dig lika mycket onödigt socker eller andra onödiga tillsatser. Dessutom smakar hemlagad mat mycket bättre än färdiglagad mat.

När du lagar mat eller bakar kan du använda dig av sötning som till exempel fibersirap för att runda av smaken på det du lagar. Med sötningsmedel kan du fortfarande få till den perfekta smaken, utan att få i dig en massa onödigt socker. Det är riktigt smart.

Byt ut godiset mot nyttigare alternativ

Godis är något som de flesta har svårt att låta bli, speciellt på helgerna. Om du verkligen älskar godis och har svårt att låta bli det, ska du försöka byta ut godis med socker mot nyttigare alternativ. Du skulle till exempel kunna byta ut påsen med blandgodis mot ett par hemgjorda barer sötade med fibersirap. Det är både godare och nyttigare.

Du skulle även kunna byta ut godiset mot lite frukt och bär. Frukt och bär innehåller såklart fruktsocker, men vissa frukter och bär har mindre socker än andra. De flesta frukter och bär innehåller mycket mindre socker än godis. Om du känner ett sötsug, ska du alltså testa att äta en färsk frukt eller en liten skål med bär i stället. Det är inte bara gott, utan även mycket mer hälsosamt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.